Pour information, les contacts récents de communicator sont stockés dans la base de registre sur ce lien là:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Communicator\<sip-uri of user>\GroupStateCacheU\~~
Pour information, les contacts récents de communicator sont stockés dans la base de registre sur ce lien là:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Communicator\<sip-uri of user>\GroupStateCacheU\~~
Voici un excellent article sur les problèmes de localisation avec OCS 2007 R2 :
For all of you European OCS 2007 R2 users, there’s a small “hidden feature” in the release of the OCS 2007 R2 Edge server.
During our migrations from OCS 2007 R1 to the all new R2 RTM release, we noticed some strange A/V Edge Authentication server errors. Users would see a “limited calling” error in Communicator, the Mediation server would complain there was no valid A/V Authentication service, and the front-end A/V Validation would simply fail without any helpful notification. After some in-house troubleshooting, it was time to call in the troops. Together with Microsoft, we validated the Edge configuration, did some tracing, and couldn’t find anything wrong with the edge server. One of the problems that kept coming up was a vague “Version Mismatch” error in the snooper logs. One of our troops at Microsoft took a closer look and noted that the edge server was complaining about a version 2,0 instead of a 2.0. Yes, you read that correctly, a comma instead of a period. We never thought of the fact that we installed the servers with Dutch localization, and apparently, Microsoft didn’t either.
One of the main differences when using a European localization, is the change in number notation. Where the US locale uses a notation like $ 1,000,000.00 , us Europeans will use € 1.000.000,00 . This caused the Edge server to be unable to recognize any version numbers coming in. This bug has been reported to Microsoft, and is in the process of being fixed.
In the meantime, you can work around this issue in the following manner;
* On the Edge server, add the Edge Service account to local administrators and logoff.
* Logon using the Edge Service account
* Go to control panel, Regional and Language options.
* Change the format to English (US).
* Remove the Service Account from the local administrators and reboot.
You can verify this workaround by rerunning the validation wizard on your front-end. It will show the A/V authentication service pass with flying colors!
Microsoft a publié une documentation mise à jour :
Version: 1.4
Date Published: 12/14/2009
Language: English
Download Size: 16 KB - 173.1 MB
Une
mise à jour pour la version Iphone a été publiée. Cette mise à jour
régle certaines problématiques concernant son installation :
Features:
Fixes:
Une mise à jour du kb a était publié récemment :
Version: 6907.56
Knowledge Base (KB) Articles: KB968802
Date Published: 11/3/2009
Language: English
Download Size: 378 KB - 106.9 MB*
This hotfix download for Microsoft Office Communications Server 2007 R2 is described in the Knowledge Base article 968802.
La partie intéressante de cette mise a jour est le systême de mise à jour Cumulative Server qui évite d'exécuter manuellement l'installation d'une mise a jour. Le programme d'installation mise à jour cumulative de serveur s'applique à toutes les mises à jour pour le rôle de serveur approprié dans un seul clic.
Le fonctionnement est très simple :
Le
blog de Damien Caro apporte quelques réponses bien utile sur certains
point concernant la virtualisation et office Communicator. La
virtualisation du client Communicator est supporté mais uniquement dans
le cas d'une
virtualisation par AppV au niveau du poste client. L'état des lieux
est
clairement décrit dans cet article de la base de connaissance : http://support.microsoft.com/kb/951152/en-us :
Office Communicator 2007 and Office Communicator 2007 R2 support all native functions. This includes text chats, presence functions, desktop sharing (Office Communicator 2007 R2 only), Remote Call Control (RCC), audio, and video when you use them in Client-Side Application Virtualization mode (Microsoft Application Virtualization for Desktops 4.5).
Concernant l'autre mode de virtualisation, la virtualisation de présentation, (Terminal Server) apporte une couche d'abstraction supplémentaire au niveau du réseau qui perturbe les algorithmes de détection des modifications des conditions réseau (bande passante, latence, …) rendant l'expérience utilisateur potentiellement très mauvaise. La voix et la vidéo avec Office Communicator ne sont donc pas prêtes d'être supportés en environnement de type terminal serveur.
Enfin la réponse concernant
le support d'Office Communication Server 2007 R2 sur un système
d'exploitation Windows Server 2008 R2 et pourtant ce n'était pas faute
d'avoir essayé.
Voila l'information officielle :http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/supported-applications.aspx
On retient donc :
“Microsoft Office Communications Server 2007 R2 and later versions will be supported beginning Q1 2010”
Qui s'applique aux versions :
Windows Server 2008 R2 Datacenter
Windows Server 2008 R2 Enterprise
Windows Server 2008 R2 Standard
Windows Server 2008 R2 Foundation
File Name: OCS2007R2_with_Hyper-V.docx
Un
document qui apporte sa pierre à l'édifice concernant Office
Communications Server 2007 R2 et la virtualisation. Cette solution est
certifié Server Virtualization Validation Program (SVVP)
La virtualisation sera supporté pour les fonctionnalités suivantes :
Le document décrit une series de résultats de configurations sous environnement Hyper-V.
Microsoft a developpé le "Web Service Provider" pour OCS 2007 R2 et Exchange 2010 Outlook Web App.
Microsoft
Office Communications Server 2007 R2 Web Service
Provider permet aux administrateurs d'implémenter les fonctionnalités
de messagerie instantannée et de présence pour les utilisateurs de
Microsoft Office Outlook®-Live.
Download:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=ca107ab1-63c8-4c6a-816d-17961393d2b8
Les informations de présence de Microsoft Office Communications Server 2007 peuvent ne pas appara^tre dans outlook 2003 (SP2) ou 2007. Cela arrive souvent quand l'URI SIP de l'utilsateur est différente de l'adresse email primaire de l'utilisateur ou quand l'utilisateur a de nombreuses adresses e-mail.
voici le lien de téléchargement : OCPE Upgrade Process 199_522_6907 for R2 (v1.5).docx
Voila un problème de plus rencontré avec sa résolution, cela peut en aider plus d'un :
Problem :
Internal clients are able to download content of handouts that are shared and for some meetings external clients are able to download and view handouts but other times they are not and receive the error "Content failed to download due to a problem with the Conference Center Configuration. Contact your administrator."
Environment :
There are two or more Office Communications Server Standard or Enterprise Edition Pools in the organization.
Cause :
There is just one Reverse Proxy with just one web publishing rule for the web components (Address Book Server, Group Expansion, and Meeting content) and both OCS Pools are configured with the same ExternalWebFQDN. The meeting is created on Pool01 where the internal user is homed but the Reverse Proxy web publishing rule points to Pool02 and the meeting content does not exist on Pool02 therefore the external client received the error.
Resolution :
Each Pool ExternalWebFQDN must be distinct and a separate web publishing rule would be needed for each Pools ExternalWebFQDN.
Allez, encore une petite couche sur ce problème de mise a jour!
Update #1 - Until this issue can be resolved, I am only suggesting that you either hold off on deploying this update, or test very throughly to make sure that this won't cause an outage in your environment. Security updates are VERY important, and once this issue is resolved, you should deploy this update to all of your LCS/OCS servers.
Currently an issue is being observed after applying KB974571 (MS09-056: Vulnerabilities in CryptoAPI could allow spoofing) to LCS/OCS servers, that is causing them to believe that they are running an evaluation version of LCS/OCS and that it has expired.
http://support.microsoft.com/kb/974571/
If you apply the patch, the LCS/OCS services fail to start and you see these errors in the event log:
Event Type: Error
Event Source: Live Communications Server
Event Category: (1000)
Event ID: 12290
Date: 10/13/2009
Time: 8:28:57 PM
User: N/A
Computer:
Description:
The
evaluation period for Microsoft Office Live Communication Server 2005
has expired. Obtain the released version of this product and upgrade to
the non-evaluation version by running setup.exe
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Event Type: Error
Event Source: Live Communications Server
Event Category: (1000)
Event ID: 16417
Date: 10/13/2009
Time: 8:28:57 PM
User: N/A
Computer:
Description:
Unable to initialize the protocol stack. The service has to stop.
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Event Type: Error
Event Source: Live Communications Server
Event Category: (1000)
Event ID: 12299
Date: 10/13/2009
Time: 8:28:57 PM
User: N/A
Computer:
Description:
The service is shutting down due to an internal error.
Error Code: 0xC3ED0804.
Resolution:
Check the previous event log entries and resolve them. Restart the server. If the problem persists contact product support.
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Uninstalling the patch is the only way to currently fix this issue.
The issue is currently being escalated, but until a fix can be found, delaying the install of KB974571 is recommended.
Matinée qui commence mal, suite aux mises a jours d'hier soir, le service dur rôle d'access sur le Edge ne veut plus démarrer! l'erreur :
La raison et la résolution :
Security updates are important. And as we’re currently an evaluation setup for OCS 2007 R2, i’ve decided to install todays batch of security updates on these lesser important machines first. And after a reboot, OCS 2007 R2 was broken.
A quick view into the event log revealed that OCS 2007 R2’s evaluation license has expired. Now, this seemed very strange as i’ve installed from volume license media. I’ve the checked the media again, but they weren’t evaluation media.
Here’s the message in all it’s glory:
Event source: OCS Server
Event id: 12290
Event text: The evaluation period for Microsoft Office Communications Server 2007 R2 has expired. Please upgrade from the evaluation version to the full released version of the product.
Maybe i really did use other media to install it? I doubted myself, because that’s usually the most reasonable approach to take. The error is usually behind the keyboard.
Luckily, Microsoft has published documentation on how to upgrade an evaluation version to a full version. Unfortunately, this didn’t work, because as it appears i was running a Volume license version of OCS.
EVALTOFULL parameter cannot be used with currently installed license type Volume
At this point, i was pretty sure that this wasn’t my fault. There has been an issue with the OCS 2007 R2 Evaluation Media expiring at the wrong point in time, but apparently this has been sorted out and did never affect the full versions of OCS 2007 R2.
So i was bummed. A quick view using process monitor revealed that the licensing information was most likely to be stored here:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\RtcSrv\InstallInfo\ValidationData
I created a backup of that part of the registry, and then renamed the key. I got a file not found error, and created a new key of the same type and wrote binary data of the same length into it. This yielded the following error:
The service is shutting down due to an internal error.
Error Code: 80093102 (ASN1 unexpected end of data.)
At that point, i was pretty sure what might’ve caused this – the MS Crypto API security update KB974571.
I removed the update, rebooted the machine, and OCS 2007 R2 was up and running again, without any issues.
I’ve already opened a case with Microsoft to get this sorted out.
La version pour Windows Mobile s'avère bcp plus compléte et riche en fonctionnalités, surtout à partir de la version 6.5 avec le "call via work" qui peut etre tres pratique pour économiser son forfait.
On y retrouve les fonctionnalités d'im et de gestion de presence, la gestion de ces contacts, de ces messages vocaux, la possibilité d'émettre des appels depuis ocs, l'application s'integre tout en transparence sur le bureau de l'utilisateur, joindre une conférence téléphonique...
J'ai eu l'occasion de tester un peu la partie déploiement de Como R2 sur des Nokia E51.
A priori rien de compliquer, encore faut-il savoir que la version de Como pour nokia ne se connecte pas par le Edge mais par le cwa. Avec cette information, la connexion se fait tout seul.
Les fonctions disponibles sont la messagerie instantanée et la gestion de présénce, il s'agit en fait d'une version améliorer du cwa dans un client java.
La documentation Microsoft précise que le client Messenger mac peut se connecter a distance sans vpn de manière sécurisé si présence d’un Edge bien entendu.
A l’image d’Entourage avec Outlook web Access, l’utilisateur sous linux, macintosh ou Windows pourra utiliser Communicator web Access depuis l’extérieur pour bénéficier des services Office Communication Server 2007 R2 (pas de vidéo en cwa).
Par contre, je reprécise qu’il n’existe pas de clients lourds live meeting 2007 pour macintosh à ce jour.
Que ce soit un problème d'intégration du calendrier ou l'impossibilité
de synchroniser le carnet d'adresse, tout intégrateur ocs est forcement
passé par là.
Ces problèmes ont diverses causes et aussi
diverses solutions pour y remédier. Dans se cas la, l'intégration du
calendrier fonctionnée très bien avec les clients sous Outlook 2007
mais malheuresement pas avec outlook 2003.
La solution :
Install Outlook 2003 Hotfix Post SP3.
http://support.microsoft.com/kb/953432/en-us
Install the Office 2007 Compatibility Pack on the Office 2003 systems.
Lastly install SP1 for the Office 2007 Compatibility Pack
http://support.microsoft.com/KB/940289
Le derniers sp n'est pas vraiment utile, je ne l'ai pas installer sur le poste client.
Vous ne pouvez pas vous connecter à Microsoft Office Communications Server 2007 à l'aide de la console Microsoft Office Live Meeting. Le message d'erreur suivant s'affiche :
Live Meeting ne peut pas se connecter à la réunion.
Patientez un moment, puis essayez à nouveau de participer à la réunion.
Si vous ne pouvez toujours pas vous connecter, contactez votre administrateur réseau ou le support technique.
Voila procédure :
Pour résoudre ce problème, utilisez Windows Management Instrumentation (WMI) pour configurer le serveur pour utiliser l'URL externe.
Si vous n'avez pas configuré un nom de domaine complet pour une ferme Web externe lors de la création du pool Communications Server 2007 Enterprise ou lors de la configuration du serveur Communications Server 2007 Standard Edition, vous devez ajouter ce nom de domaine complet manuellement à l'aide de WMI.
Pour configurer le nom de domaine complet de la ferme Web externe, procédez comme suit :
Pour un pool Communications Server 2007 Enterprise
Select * from MSFT_SIPGroupExpansionSetting where backend=”nom_serveur\\instance_sql“
Pour Communications Server 2007 Standard Edition
Select * from MSFT_SIPGroupExpansionSetting where backend=”(local)\\rtc“
https://urlexterne.domaine.com/GroupExpansion/service.asmx
Pour un pool Communications Server 2007 Enterprise
Select * from MSFT_SIPDataMCUCapabilitySetting where backend=”nom_serveur\\instance_sql“
Pour Communications Server 2007 Standard Edition
Select * from MSFT_SIPDataMCUCapabilitySetting where backend=”(local)\\rtc“
https://urlexterne.domaine.com/etc/place/null
Pour un pool Communications Server 2007 Enterprise
Select * from MSFT_SIPAddressBookSetting where backend=”nom_serveur\\instance_sql“
Pour Communications Server 2007 Standard Edition
Select * from MSFT_SIPAddressBookSetting where backend=”(local)\\rtc“
https://urlexterne.domaine.com/abs/Ext
Cette erreur la ma fait perdre bcp de temps, cela est tres bien expliquer dans le poste de Joachim Farla : http://unified-communications.blogspot.com/2009/01/ocs-2007-r2-and-localization.html
There is a known issue in the OCS 2007 R2 Response Group service.
The
service will not start if you have a SAN certificate assigned to the
front end server and the last entry in the SAN list does not match the
pool name.
One way this can happen is if you ran the OCS Certificate Request wizard and checked that box that says “Automatically included machine name”; this will cause it to put the machine FQDN last in the SAN list, which will cause Response Group startup to fail.
UPDATE 06/05/09: This problem has been resolved in the following patch - http://support.microsoft.com/kb/967829/ . This patch will also be automatically detected if the OCS server is running Automatic Update.
Issue:
Microsoft Office Communicator 2007 R2 in conjunction with Office Communications Server 2007 R2 would intermittently fail to communicate with AOL AIM clients via PIC. Note that this would only reproduce if your OCS 2007 R2 Edge role is running Windows Server 2008 (x64); not Windows Server 2003 (x64).
Resolution:
Essentially, it boils down to tweaking the Windows Server 2008 Edge role to initially establish the SSL dialog using the TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5 cipher suite.
In order to change the cipher suite order, do the following on your Windows Server 2008 (x64) Edge server:
1. Start -> Run -> gpedit.msc -> OK
2. Within the Group Policy Object Editor, expand Computer Configuration, Administrative Templates, Network
3. Under Network, select SSL Configuration, and then double-click on SSL Cipher Suite Order (by default, the SSL Cipher Suite Order is set to “Not Configured”)
4. Select the “Enabled” radio button, and in the in the SSL Cipher Suites text box, copy the entire string into Notepad. It should look like the following:
TLS_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA,TLS_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA,TLS_R.....
5. The objective here is to move TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5 to be a the front of the list. So, in your Notepad document, find TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5, cut it, navigate to the beginning of your notepad document, and paste TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5. The new order should look like the following:
TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5,TLS_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA,TLS_RSA.....
6. Paste the newly-formatted string back into the text field in the GPO Editor, click OK, then restart your Windows Server 2008 (x64) Edge server for these changes to take effect.
We have verified (and re-verified) these steps work, and can now successfully communicate with AOL AIM clients using Office Communicator 2007 R2 via PIC.
Important quand on déploie le serveur de monitoring :
Pour installer la version 32 bits de Reporting Services sur un ordinateur qui exécute la version 64 bits d'IIS 6.0, procédez comme suit :
Remarque Impossible d'installations côte à côte de versions 32 bits de Reporting Services et les versions 64 bits de Reporting Services.
Le fichier Dotnetfx64.exe est dans le dossier Tools\redist\2.0 sur le support d'installation de SQL Server 2005. Pour télécharger le fichier Dotnetfx64.exe, reportez-vous au site Microsoft suivant :
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=70186 (http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=70186)
cscript %SystemDrive%\inetpub\AdminScripts\adsutil.vbs définir w3svc/AppPools/Enable32bitAppOnWin64 1
Voila un article tres interessant sur le processus de création des conférences avec OCS R2, en plus avec la particularité d'être en anglais et en francais :
http://technet.microsoft.com/fr-fr/magazine/2009.04.ocs.aspx